Verkkokauppa

keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Päivittäistä kalorin kulutusta pienillä asioilla

Iltalehden sivuilla törmäsin mielenkiintoiseen juttuun : 'Näin kulutat 600 ylimääräistä kilokaloria viikossa'. Itse joudun työn takia istumaan paljon ja siksi istuminen vapaa-ajalla sekä tauoilla ei ole niin houkuttelevaa.
Jutussa kerrotaan kuinka päivittäisissä työaskareissa ja tauoilla voi päivässä kuluttaa lisää kaloreita. Tietenkin kunnon liikunta ja hyötyliikuntakin on tärkeää, mutta kaikki kulutushan on hyvää plussaa. Ainakin itse olen käyttänyt muutamaa vinkkiä jo todella kauan. Esimerkiksi en koskaan syö istualteni lounastauolla. ( Paitsi tietenkin jos olen ravintolassa ).

Jutussa kerrotaan että kun seisot, kulutat 40 kaloria tunnissa, koska seisominen nostaa sykettä 0,7 kilokaloria minuutissa joka tekee 42 kilokaloria tunnissa. Mietipä kun olet seisaallaan vaikkapa 3 tuntia päivässä, saa kulutettua viikossa jopa 630 kaloria.

Erityisesti toimisto- ja istumatyössä olevien pitäisi järjestää itselleen mahdollisuus liikkua päivän aikana jollakin tavalla. Vapaa-ajalla on hyvä myös muistaa tällainen "hyötyliikunta".

VINKKEJÄ:

- syö ruokasi seisten ( jos mahdollista )
- selaile ipadiasi seisaallaan
- luovu istumapaikastasi bussissa, junassa tai raitiovaunussa
- katso tv:tä seisten
- valitse ravintolassa korkea pöytä
- kauppaan mennessäsi parkkeeraa auto mahdollisimman kauaksi ovensuusta
- kävele omasta bussipysäkistäsi seuraavalle ja jää sinne odottamaan
- käytä portaita hissin sijaan
- kun puhelimesi soi ja vastaat, nouse seisomaan kun rupattelet
- kävele samalla kun kotona puhut puhelimeen
- kokeile hoitaa suurin osa kotiaskareista seisten
- jos sinulla on vesilasi töissä pöydälläsi, katso että se on pieni ( tällöin haet koko ajan vesipisteeltä uudestaan vettä lasiin ja saat jaloiteltua )

Löytyykö lisää kivoja jaloitteluvinkkejä?

Lue juttu osoitteessa: Iltalehti
Lähde: Iltalehti