Verkkokauppa

keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Lehtibongaus siemenistä

Löysin Yhteishyvä lehdestä jutun siemenistä ja niiden terveellisyydestä. En ollut aikaisemmin kovin tietoinen niistä ja on kiva kun sai tällaisen infopaketin yhdeltä sivulta!

Poimintaa artikkelista "Ravinteikkaat siemenet":

Monet syötävistä siemenistä ovat hyvin terveellisiä, koska ne sisältävät hyviä rasvoja sekä proteiinia, kuituja, kivennäisaineita ja vitamiineja. Pieni kourallinen siemeniä käy terveellisestä välipalasta. Jos taas liuotat siemeniä yön yli niistä tulee helpommin sulavia ja niiden ravintoaineet imeytyvät paremmin. 

Kurpitsansiemenet sopivat leivontaan, taikinoihin, leipien ja sämpylöiden pinnalle koristeeksi. Uunissa tai pannulla paahdettuna niiden maku muuttuu pähkinäiseksi.

Auringonkukansiemen on hyvin proteiinipitoinen ja sopii mysliin tai leipiin. Se voi auttaa ruuan täyttävyydessä ja olet pitempään kylläinen.

Pellava on yksi vanhimmista tunnetuista viljakasveista. Pellavansiemenet edistävät vatsan toimintaa ja ne sisältävät runsaasti lignaania eli liukenevaa kuitua. Lignaanit ovat kasvikunnassa yleisesti esiintyviä fenolisia yhdisteitä, joilla on todettu syöpää ehkäisevää vaikutusta. Ne voivat myös ehkäisevästi vaikuttaa sydän- sekä verisuonitauteihin. Annossuositus on kaksi ruokalusikallista päivässä.

Seesaminsiemen on monikäyttöinen ja se on Lähi-Idästä kotoisin olevan ruuan raaka-aine. Tästä valmistetaan myös hummusta. Aasialaisessa keittiössä seesaminsiemeniä laitetaan salaatteihin ja ruuan sekaan. 



Lähteet: Yhteishyvä ruoka Marraskuu 2013