Verkkokauppa

torstai 21. marraskuuta 2013

Kaamosmasennuksesta

Luin sivun kokoisen artikkelin kaamosmasennuksesta. Pakko myöntää että en aluksi oikeastaan tiennyt mikä se on ennen kuin luin sen. Koko ajan olin siinä uskossa että ihmiset vain sanovat niin kun ovat väsyneitä. He todennäköisesti eivät keksineet muuta tekosyytä väsymykselleen eivätkä myönnä ainakaan muille ja ehkä itselleen etteivät huolehdi tarpeeksi itsestään.

Uskon siis että kaamosmasennus on ihan totta koska onhan täällä Suomessa pimeää talvisin. Ihmiset tarvitsevat auringosta tulevaa vitamiinia ja sitä saadaan vuodessa vain muutaman kuukauden ajan jos sitäkään. Huomasin itsekin pieniä väsymyksen merkkejä kun pimeä saapui, mutta huomasin samalla että vain minä itse voin vaikuttaa omaan olooni. Kun on kylmä ja pimeä on ehdottomasti pidettävä huolta että nukkuu riittävästi, urheilee säännöllisesti, syö terveellisesti ja ravitsemus on tasapainossa. Tarkoitan sillä että ilman ravintolisiä olisin varmaan hyvin väsynyt! Niinkuin aikaisemmissa jutuissa on kerrottu niin kaikkea ei saa ruuasta ja varsinkin talvella se pienikin määrä on hankalaa. Uskon että jos saat kaikki tärkeät vitamiinit ja huolehdit itsestäsi kaikin puolin niin kaamosmasennuksen oireet vähentyvät. Itse voin mainiosti kun aloin kiinnittää enemmän huomiota tuohon nukkumiseen. Jos haluat jaksaa vältä valvomista.

Poimintaa artikkelista "Pimeys sekoittaa mielen ja ruumiin":

1 % suomalaisista kärsii vakavasta kaamosmasennuksesta. Huomattavasti myös monia suomalaisia vaivaa eriasteinen kaamosoireilu. Artikkelissa suositellaan kirkasvalolamppua ja silmiin kohdistuvan valohoidon käyttöä sekä sen ohella säännöllinen kuntoliikunta auttaa.

Kaamosmasennus eroaa tavallisesta masennuksesta siten, ettei sitä selitä mikään psykologinen tai sosiaalinen seikka. Sen sijaan kaamosmasennus johtuu elimistön sisäisestä häiriöistä, todennäköisimmin sisäisen kellon rytmihäiriöstä. Tällaista oireilua on syksyn aikana kaikilla ja siksi yöunta saattaa tarvita normaalia enemmän, mutta uni ei välttämättä virkistä.

(Lähde: Yhteishyvä 2013)

MITÄ VOIMME TEHDÄ?

- syö terveellisesti
- nuku riittävästi
- liiku säännöllisesti
- huolehdi että saat kaikki tärkeät vitamiinit